Okul Rehberlik Hizmetlerimiz

20.11.2016 3772

           OKUL REHBERLİK HİZMETLERİMİZ

               Çocukluktan gençliğe geçiş, çocuklarımızın ortaokul(11-14 yaş) çağında yaşanıyor. Öğrencilik serüvenleri devam ederken, bir yandan psikolojik ve duygusal değişimler önceki yıllara göre daha yoğun kendini gösteriyor. Bu dönemde gerek kendisi, ailesi ve arkadaşlarıyla ilişkilerini yeniden yapılandırmaya çalışan, gerekse geleceği ile ilgili önemli adımlar atmaya başlayan öğrencilerimizle hem kişisel gelişimlerini, hem de akademik gelişimlerini desteklemeye yönelik çalışmalar gerçekleştirmekteyiz.

              Günümüzün modern eğitim anlayışı öğrencilerin yalnızca zihinsel gelişimine yönelik olmayıp, onların bedensel, sosyal, psikolojik gelişimini de hedefler. Psikolojik Danışmanlık Birimi olarak öğrencilerin bu dönemlerde yetenek ve becerilerini geliştirerek büyümelerini, duygusal ve sosyal olgunluk kazanmalarını sağlamak çalışmaların temelini oluşturur. Rehberlik ve psikolojik danışmanlık süreci içinde öğrenciler; gizlilik, güven ve kişilik haklarına saygı gösterilerek, istedikleri her konuda onları yargılamadan, koşulsuz kabul ederek dinlenilir. Onlara açık ve dürüst davranılarak, çeşitli konularda sağlıklı karar verebilmelerine yardımcı olunur.

     Bireysel Görüşmeler

 


             Öğrenci ile yüz yüze yapılan görüşmeler, danışman ile kurulan iletişim kalitesine göre en verimli ve etkili rehberlik hizmeti olabilir. Bu nedenle öğrencilerimizle nitelikli, işlevsel, yapılandırılmış görüşmeler yapılmaktadır. Öğretim yılı çalışma takvimi, öğrenci ihtiyaçları, okuldaki diğer eğitimcilerin gözlemleri, envanter raporları, test sonuçları, sınav puanları, sınıf öğretmenin isteği, veli görüşmesi neticesi gibi pek çok nedenle öğrencilerimizle rehber öğretmenimiz bir araya gelir.
Bireysel görüşmelerimizde amaç, öğrencimizin yaşantısındaki değişkenlerin etkilerini kontrol etmesi ve kendini gerçekleştirme yolculuğunda destek verilmesidir. Akran sorunları, akademik hedefler, aile ve çevre beklentileri, öğrenim sistemi içindeki aşamalar, sınavlar bu dönemde yüksek stres kaynağı olabilir. Öte yandan yine bu tür etkenler, motivasyon düşüklüğüne de yol açabilir. Bu nedenle öğretim yılının her iki yarısında da periyodik bireysel görüşmeler yapılır. Ve bunun dışında öğrenci kendi isteği ile rehber öğretmen  ile görüşme talep edebilir.



Oryantasyon Çalışmaları


             Bilindiği gibi yaşadığı mekân ve öğrenimgördüğü okul değiştiğinde çocuklarımız farklı oranlarda olsa da endişelenirler. Akıllarında "acaba" diye başlayan belirsizlik soruları oluşur. Yeni okulunda yeteneklerini gösterip gösteremeyeceği, başarılı olup olmayacağı şeklindeki soruları kendisine devamlı sormaktadır. Bu nedenle okulumuza yeni başlayan her öğrenci için oryantasyon süreci başlar. Öğrencinin akran grubuna, okul kültürüne, eğitim programına uyum sağlamasını kolaylaştıracak bu süreçte sınıf öğretmeni ve rehber öğretmen işbirliği içerisindedir.

Öğrenci İçin Grup Çalışmaları


            Grup Çalışmaları, güvenli bir ortamda, bir uzman liderliğinde, farkındalığı artırmayı ve kişisel gelişimi amaçlayan psikolojik danışmanlık hizmetidir. Öğrencilerle yapılan grup çalışmaları, elde edilen bilgiler ışığında, aynı konuda sorun yaşayan öğrencilerimizi bir araya getirebilmek ve onlara grup desteği sağlayabilmek amacıyla, 8-12 öğrenciyle yapılır. Grup çalışmalarının neler olacağı akademik takvimimizde belirtildiği gibi, öğretim yılında oluşan ihtiyaçlara göre de oluşturulur. Çalışmaya liderliği,  rehberlik uzmanımız tarafından yapılır.

Grup Çalışmalarından Örnekler:

  • Etkili İletişim Grubu
  • Başarılı Ders Çalışma Yöntemleri
  • Sınav Kaygısı İle Baş Etme,
  • Duygu / Öfke Kontrolü Grubu
  • Sınıf İçi Rehberlik Uygulamaları


            Dönem başında hedeflenen davranış ve sosyal becerilerin gelişimini sağlamak ve değerlendirmek amacıyla her hafta sınıf içi rehberlik etkinlikleri gerçekleştirilir. Etkinlikler; öğrencilerin psikolojik açıdan sağlıklı, kendini tanıyan, güven duyan, kendine uygun eğitsel ve mesleki kararlar alabilen kişilerarası iletişim becerileri gelişmiş, kendini doğru ifade edebilen, üretken ve yaşamdan zevk alan bireyler olmalarına yardımcı olma gibi amaçlara yönelik olarak düzenlenir. Ders araç gereçleri ve sınıfın teknoloji donanımından başka rehberlik servisimiz, hedeflenen kazanıma yönelik ürettiği etkinlik ve dokümanlar kullanılır.

Öğrenci Seminerleri


           Muhammed Hamdi Yazır İmam Hatip ortaokulu, eğitim ve öğretim ergonomisine sahip mekânlarda çalışmalarını sürdürür. PDR Birimimiz eğitim ve seminerler düzenler. Büyüyen, gelişen, değişen çocuklarımıza; öğrenciliğin ve geleceğin gerektirdiği donanım için sunumlar yapmaktayız.

Ortaokul çağındaki öğrencilerimiz için sınıf ve grup rehberliği dışında sunulan seminerler:

1)TEOG bilgilendirme semineri

2)Verimli ders çalışma yöntemleri



Uygulanan Envanter ve Testler


           Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Servisimiz eğitsel rehberlik çalışmaları kapsamında; öğrencilerin bilişsel alanda güçlü ve desteklenmesi gereken yönlerini ortaya çıkarmayı amaçlayan uygulamaların yapılması dışında, iletişim, kendini tanıma, sorumluluk bilinci, zaman yönetimi gibi konuları da ele alıyor. Tanıma, ölçme, değerlendirme araçlarını bu yönde kullanıyor.

PDR Birimimizin, sınıf ve öğrenci ihtiyaçlarına göre uyguladığı test ve envanterler:

  • Problem Tarama Envanteri
  • Okul-öğrenci anketi
  • Belirli öğrencilere yetenek testi